top of page
Næringsforeningen_Logo_Liggende_RGB.png
  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon
  • Black LinkedIn Icon

Norges beste veiprosjekt er Østre Malangen-korridoren

  • Writer: NFTR
    NFTR
  • 19 minutes ago
  • 2 min read

Nord-Norge trenger mer enn vakre ord om utvikling – vi trenger handling. Og nå foreligger tallene svart på hvitt: En ny innfart til Tromsø via Østre Malangen er Norges mest lønnsomme samferdselsprosjekt. Den kutter reisetiden fra Finnsnes og Bardufoss til Tromsø med 45-60 minutter, gir næringslivet bedre rammer, styrker beredskapen – og knytter regionen tettere sammen enn noen gang før. For første gang blir dagpendling mellom Finnsnes og Bardufoss og Tromsø en realistisk mulighet, og bo- og arbeidsmarkedsregionen utvides på en måte vi aldri har sett tidligere.


ree

Sigrid Mogård-Jansen, direktør i Næringsforeningen i Tromsøregionen og Line Miriam Haugen, direktør i Finnsnes og Senja Næringsforening


En nylig utgitt rapport fra Oslo Economics slår fast at Østre Malangen-korridoren har høyere samfunnsøkonomisk gevinst enn samtlige prosjekter som er prioritert i dagens Nasjonal transportplan. Kostnaden er beregnet til om lag 10 milliarder kroner – men gevinsten er større. For hver krone som investeres, får samfunnet mer tilbake. Trafikanter, næringsliv og godstransport sparer tid, kostnader og får redusert ulykkesrisiko.


Ny vei handler ikke bare om tall. Den gir folk bedre tilgang til helsetjenester, utdanning, kultur og arbeidsplasser. For innbyggerne i Finnsnes betyr det én time kortere vei til Universitetssykehuset Nord-Norge. For næringslivet betyr det raskere leveranser, mer effektiv transport av sjømat fra Senja og bedre konkurranseevne for hele regionen.


Reiselivsnæringen styrkes også: Når Sør-Troms og Senja blir mer tilgjengelig, vil flere turister som besøker Tromsø velge å utvide reisen sørover. Dermed sprer vi verdiskapingen og reduserer presset i Tromsø.


Det er også et spørsmål om beredskap og samfunnssikkerhet. I dag er Tromsø nesten helt avhengig av én innfartsåre sørfra – E8. En ny innfart via Østre Malangen gir robusthet, fleksibilitet og redundans i transportsystemet. For Forsvaret i Indre Troms betyr det enklere logistikk, bedre mobilitet og et langt bredere rekrutteringsgrunnlag.


I tillegg gir Østre Malangen-korridoren en helt ny nærhet sørover. Når Tromsø knyttes tettere til Bardufoss, Narvik og Nordland, åpner det seg nye transport- og handelsmuligheter – ikke bare nasjonalt, men også mot Nord-Sverige og Finland. En mer effektiv korridor sørfra vil styrke hele Nord-Norges rolle i nordisk samarbeid om forsyning, næringsliv og sikkerhet.


Rapporten er tydelig: Østre Malangen-korridoren er et samfunnsøkonomisk kinderegg. Den binder regionen tettere sammen, gir næringslivet kraft til å vokse, styrker arbeidsmarkedet og gjør hele Nord-Norge tryggere.


Derfor kan vi ikke vente på neste NTP-runde. Forprosjektet må settes i gang nå. For dette handler ikke bare om Tromsøregionen – det handler om Norges evne til å utvikle, bo og forsvare nordområdene.

 

 

 
 
 

Comments


bottom of page