Da korona-pandemien slo inn var Wiggo Yttergård og kona Clara klar til å starte regnskapsbyrå for reiselivsbedrifter. Nå har de Spotify-investor Martin Hauge med på laget, 20 medarbeidere i Tromsø - og mer enn nok med å håndtere strømmen av nye kunder.
- Vi har gått fra null til tjue ansatte på ganske kort tid. Det er delvis et resultat av at vi har slått sammen selskap, men det har også kommet mange nytilsatte de siste månedene. Nå er vi tjue på kontoret i Tromsø, pluss folk i Oslo og Stavanger, sier kommersiell leder Wiggo Yttergård i Norwegian Experience.
Spotify-investor på laget
Etter 10 år i Rogaland tok Yttergård i 2017 kone og barn med til hjembyen, for å drive med utleie av ferieleiligheter. Her så han snart behovet for å utvikle plattformer som kobler gjester og tjenestetilbydere sammen. Resultatet ble etableringen av den populære GoTo-plattformen og tech-selskapene Adlevo, med Dan Granath og Tomas Waling på eiersiden, og LIF by NX, som i dag er en del av Norwegian Experience.
- Under pandemien konsoliderte vi og gikk inn i Norwegian Experience. Her sitter Martin Hauge som hovedaksjonær, sammen med Stavanger Investering. Hauge er mest kjent for å være den første og største investoren i Spotify, via VC fondet Creandum. Han har også investert i kjente merkenavn som Izettle og Vivinio, sier Yttergård.
Kompetansehus for reiselivet
Med solide eiere på laget var Yttergård, og resten av ledergruppen i Norwegian Experience, i posisjon til å utvikle et kompetansehus for reiselivet, hvor regnskap, bookingløsning, nettside og markedsføring inngår i tilbudet.
- Vi tilbyr kundene et helt økosystem av tjenester de har behov for. Mange reiselivsgründere starter med reiseliv fordi de ønsker å dele en opplevelse med gjestene. De ønsker å kjøre seilbåt eller ta med gjester på hundesleden. Så tar realitetene de med momskoder, bookingløsninger og nettsider som skal oppdateres. Da butter det for mange.
Forretningsidéen til Norwegian Experience er å tilby kundene digitale løsninger, hvor bl.a. regnskap og bookingsystem systemer snakker sammen.
- Mange henter manuelt ut rapporten fra bookingsystemet, og sender denne til regnskapsføreren sin. Om de får spørsmål, må de selv tolke og besvare disse, noe som av og til kan være vanskelig. Du bruker fort en uke på å finne ut av ting som kan løses mye enklere. Vi har dette «in-house». Clara (på regnskap, red.anm.) kan gå bort til Øystein og hente den rapporten selv. Eller vi bygger en integrasjon mellom bookingsystemet og regnskapssystemet, slik at vi kan kjøre slike rapporter automatisk. Vi bruker veldig lite tid på å løse et problem, som tidligere tok lang tid, sier Yttergård.
Fantastisk mottakelse
I oktober 2020 gikk de ut i markedet under navnet LIF by NX. Med korona-pandemien hengende over reiselivsnæringen, var de spent på hvordan det nye tilbudet ville bli mottatt. Det viste seg snart at det ikke var grunn til bekymring.
- Mottakelsen var helt fantastisk. Fra november til desember fikk vi 30 nye kunder. Da så vi hvor skoen trykket, og kunne gjøre endringer og hente inn ny kompetanse. Fra mars tok det ny fart igjen. I mars, april og mai fikk vi 60 nye kunder.
- Pandemien gjorde at behovet for våre tjenester ble desto større, men vi kunne ikke påta oss hundre nye kunder med sju ansatte. For å utnytte det mulighetsbildet som dukket opp, passet det bra å gå inn i et større selskap med solide eiere. Det ga oss mulighet til å ansette flinke folk innenfor reiseliv, som plutselig stod uten arbeid. Det er også en mulighet vi måtte gripe, sier Yttergård.
Booking og regnskap
Møtet med nye kunder starter alltid med rådgivning knyttet til de systemene kundene har, og hva de har behov for. For mange er bookingløsningene Zaui (aktivitet) eller norskutviklede GetShop (overnatting) første steg inn i Norwegian Experience-universet.
- Når softwaren er koblet på, kan vi gå inn med nettside, regnskap eller andre tjenester. Vi leverer som regel ikke regnskap til selskap som ikke har bookingløsningen hos oss. Det er i denne koblingen fordelene i vårt tilbud ligger. De som velger våre bookingsystemer velger veldig raskt også de andre tjenestene vi tilbyr, sier Yttergård.
Integrasjon viktig
Han påpeker hvor viktig det er å velge en bookingløsning som ikke har begrensninger i integrasjon mot de store bookingplattformene.
- Zaui er den eneste bookingløsningen for aktiviteter som NHO anbefaler til sine medlemmer. Det går på fleksibiliteten i systemet. Dette er ikke et lukket system som hindrer samarbeid mellom plattformene. Dette er noe reiselivet i dag preges av. Med Zaui har du integrasjon mot de største bookingplattformene, som Get your guide, Tripadvisor og Google-plattformene. Det er viktig for å nå ut til kundene og få opp etterspørselen, sier Yttergård.
«Spark i ræva»
Han tror flere virksomheter kan vokse når pandemien etter hvert slipper taket. Men veksten kommer ikke av seg selv.
- Jeg tror mange har behov for et «spark i ræva» for å utvikle virksomheten sin og vokse. Det er ingenting spesielt med oss som gjør oss spesielt unik, og som kan forklare at vi har fått det til. Men du må tørre og du må stå løpet, sier Yttergård, som beskrive gründer-fasen slik:
- Du tar av og det er sinnsykt turbulent. Masse G-krefter. Det gjør vondt i alle ledd i kroppen. Slik føltes det i starten. Nå er vi kanskje i midten. Vi er ikke i vektløs tilstand, vi er ikke kommet i flytsonen ennå, men det er fantastisk å være med på en slik reise.
Håper på ketchup-effekt
Nå har gjengen i Tromsø, Oslo og Stavanger daglig kontakt med reiselivsbedrifter som venter på at grensene skal åpnes og gjestene strømme tilbake til norske fjell og fjorder.
- Mange håper på en ketchup-effekt i reiselivet. Vi har rigget oss for at det skal ta litt lengre tid. For vår del handler det om å være der for kundene, uansett om det tar lang tid, eller om alt kommer i en smell. Vi skal ha utholdenhet og stå i det gjennom hele pandemien. Men vi håper selvsagt at oppgangen kommer så raskt som mulig, avslutter Yttergård.
Comments