• NFTR

Hva kjennetegner en god digital markedsstrategi?

Oppdatert: juli 12

Gjesteartikkel av Ståle Marthinsen, Daglig leder Hensikt Nord

Det er fort gjort å gå seg vill i jungelen av begreper, tiltak og anbefalinger for hvordan du kan skreddersy en digital strategi som fremmer din bedrift på en effektiv og lønnsom måte. I denne gjesteartikkelen får du daglig leder i Hensikt Nords beste tips til hvordan du kan komme i gang med en digital markedsstrategi som fungerer.


Først feie for egen dør

Det er alltid lurt å få innsikt i hvordan f.eks. bedriftens nettside fremstår for kunder og samarbeidspartnere. Du ønsker å sende trafikk til dine digitale plattformer, men er det enkelt for de som ønsker å komme i kontakt med dere og finne nettsiden? Her er det to ord du burde kunne og ha et bevisst

forhold til: SEO og CRO. Først når optimaliseringen av disse viktige momentene i havn er det klart for å ta imot besøk.


SEO, søkemotoroptimalisering, kan oppsummeres som kunsten å rangere høyt i organiske søk i Google. I konkurranse med bedrifter er det viktig å få din bedrift så høyt som mulig på søk som er aktuelle for din bedrift. For eksempel er det stadig konkurranse mellom de ulike turoperatørene om hvem som rangerer øverst når forbrukere søker etter «hvalsafari i tromsø». Det er mye som spiller inn på hvor din bedrift havner i et søk, men en god plass å starte er å sørge for at innholdet dere har om hvalsafari i Tromsø er så utfyllende, lettlest og relevant som mulig for denne type søk.


Innholdet bør svare på mange av de typiske spørsmålene en potensiell kunde kan ha, og tenke på bruk av viktige søkeord i selve innholdet, URL og overskrifter. F.eks. “Slik opplever du hvalsafari på sitt beste i Tromsø”.

CRO, konverteringsoptimalisering, handler om å gjøre nettsidene dine så brukervennlige og konverteringsvennlige som mulig. Med konverteringer prater man om viktige handlinger du ønsker at dine besøkende skal utføre, som for eksempel at en bedrift kjøper et produkt på nettsiden, sender dere en epost eller melder seg på et arrangement. Innenfor CRO jobber man med ulike verktøy og metoder for å kartlegge hvilke hindre som eventuelt ligger der, og hva man kan gjøre og teste for å gjøre sidene mer brukervennlige og gjøre veien til en ønsket handling så friksjonsfri som mulig. Et eksempel kan være at man tester ulik plassering, farge eller størrelse på viktige knapper og skjemaer for å gjøre veien videre så “naturlig” som mulig. CRO er forøvrig datadrevet, som vil si at man bygger hypoteser ut i fra dataene man allerede har og kan innhente i denne prosessen.


Et levende hjem gir best uttelling

Når du først har fått besøk gjelder det å ha et levende hjem slik at besøket ikke snur i døra. Digitale plattformer er ferskvare, og hvis nettsiden ikke er oppdatert eller du ikke kommuniserer ut nye tjenester, produkter eller nyheter om firma vil kundene forsvinne. Dette sikres ved å sette opp en innhold- og medieplan basert på informasjonen du nå sitter på om SEO- og CRO med mål om å være synlig og levende på flere flater til enhver tid.


Et annet viktig aspekt på nettsidene er at deres verdiforslag kommer tydelig frem, som for eksempel:

  • Hvilke produkter/tjenester leverer dere?

  • Hva er deres USP’er (hva skiller dere fra konkurrenter)?

I Hensikt kaller vi dette en “always on” strategi da den viser kunden at du er på i de rette kanalene til rett tid. Eksempler på kanaler kan være Facebook, Instagram, Snapchat, Google Ads, LinkedIn eller bannerannonser i nettaviser. Hva som er rett kanal til rett tid kan variere, og det er derfor viktig å ha en analytisk tilnærming til kanalvalg og hva som fører til resultater for akkurat din bedrift. Velg deg heller noen kanaler du vil satse på i stedet for å levere halvveis på alle.


Et godt poeng å ta med seg er at: det er enkelt å kjøpe trafikk, men hvis man har startet i riktig ende, med analyser som avdekker hvor dine utfordringer ligger, så vil du få mer trafikk for pengene og mer ut av trafikken du får. På den måten får du best mulig uttelling for ditt mediebudsjett.


Har du spørsmål eller ønsker du bistand?

Ta gjerne kontakt med Ståle direkte på sm@hensikt.no eller tlf. 415 27 789.


Hensikt er et mediebyrå som leverer helhetlige prosesser i alt fra å lage fullverdige mediestrategier med produksjon av innhold og annonser til den praktiske utførelsen av mediekjøp i alle kanaler. Med oss i staben har vi spesialister på Google søk, sosiale medier, display-annonsering og kjøp i alle analoge kanaler.