top of page
  • Writer's pictureNFTR

ABEL er klar til å erobre verden

ABEL Technologies bruker maskinlæring til å gjøre trening og rehabilitering enklere og mer tilgjengelig for folk flest. Målet er 1 milliard i omsetning innen 10 år.

Simon Laugsand (t.h.) og Rolf-Harald Haugen i ABEL Technologies tilbyr en treningsapp som gjør trening enklere for folk flest. Direktør Trude Nilsen i Næringsforeningen er fornøyd med ambisjonen om 1 milliard i omsetning om 10 år. Foto: Geir Håvard Hanssen, Ledelse i Nord.

- Du må sikte høyt for å nå høyt, sier Simon Laugsand, daglig leder og en av gründerne bak ABEL Technologies AS.


Sammen med partnerne Ridge Robinson og Håkon Laugsand, programvareutviklere i India og 23 medarbeidere spredt over hele Norge, har han siden 2017 utviklet en ny applikasjon som skal bedre brukernes helse, funksjonalitet og selvtillit.


Folkehelse-app med maskinlæring

Produktet til ABEL Technologies AS er en applikasjon som hjelper treningsinstruktører, fysioterapeuter og ernæringsfysiologer å tilrettelegge for trening og rehabilitering. Det sentrale med appen er muligheten til å følge opp kunder mellom de fysiske møtene. I dette markedet er det noen gigantselskap som dominerer. Nå tar vekstbedriften fra Tromsø opp kampen mot markedslederne i Canada, USA og England.


- Vi har gjort mye på fire år og vi kommer stadig med ny funksjonalitet. Våre konkurrenter er selskaper som er verdt over en milliard, men det er ingen av de som har greid å bli kjempegode på koblingen mellom trening, fysioterapi, ernæring, motivasjon og kommunikasjon med kundene. Vi tenker stort og er ambisiøse, vi er kanskje litt naive på det vi vil utrette, men så langt har vi nådd de målene vi har satt oss, sier Laugsand.


ABEL tilbyr en digital plattform hvor instruktører og helsepersonell kan følge opp treningen til pasienter og kunder.

Instruktører og helsepersonell

Gjennom den nye appen tilbyr Tromsø-gründerne instruktører og helsepersonell treningsprogrammer, hvor øvelsene er beskrevet i detalj gjennom tekst og video. Dette gjør veiledning enklere. Appen benytter maskinlæring til å utvikle progresjonen i treningen. Maskinlæringen baserer seg på resultatene som stadig oppnås, noe som er motiverende for brukerne. I tillegg får de profesjonelle instruktørene tilgang på dashboards som bl.a. holder orden på kundedialogen, betalingsløsninger og regnskap.


- Vi har allerede svært mange brukere som benytter løsningen. Nesten all fysioterapi handler om å trene seg frisk fra skader, men folk er ikke så flink til å faktisk gjennomføre denne treningen. Frem til nå har fysioterapeutene gitt pasientene et ark med øvelser de skal utføre. Med ABEL kan fysioterapeuten lage et opplegg til pasienten som de har tilgjengelig på telefonen eller nettbrett. Det gir bedre veiledning om hvordan øvelsene skal utføres. Fysioterapeuten har også oversikt over den treningen pasienten gjør. Det har vist seg å fungere utrolig bra, sier Laugsand.



Kan leve av ABEL

Med seg på laget har han fått Rolf-Harald Haugen. Han har bakgrunn fra Forsvaret, er utdannet sykepleier og har i mange år arbeidet som personlig trener. Nå er han med på utviklingen av innholdet i den nye treningsplattformen, mens han samtidig tester den ut på kundene sine.


- ABEL blir en treningsdagbok som viser hva du har trent og utviklingen i treningen din. Den vil også foreslå progresjon i treningsbelastningen, sier Haugen.


I treningsveiledningen er ABEL et uvurderlig hjelpemiddel som også øker lønnsomheten for instruktørene.


Det er såpass stort potensial i applikasjonen at du kan leve av den. Jeg begynte for fullt å arbeide gjennom ABEL nå i høst. Jeg får nå en vesentlig del av inntekten fra rollen som PT, til tross for at jeg kun arbeider 20 prosent med dette. Det er fullt mulig å få volum og inntekter fra treningsveiledningen, sier Haugen.

Store samarbeidspartnere

Nå står de store aktørene i kø for å samarbeide med gjengen i ABEL Technologies. Gjennom de siste par årene har de fått på plass samarbeidsavtaler med Feel24, EVO, Akademiet for personlig trening og Active Education, for å nevne noen. I tillegg er de i dialog med UIT Norges arktiske universitet, som ønsker å forske på effektene av appen. ABEL samarbeider også med organisasjonen Trust Me Education, som er store på videreutdanning av fysioterapeuter på verdensbasis.


- De har tusenvis av coacher i plattform, og et svært stort nettverk av fysioterapeuter på verdensbasis som har hjulpet oss med å «fysiofisere» ABEL med øvelser for rehabilitering. Det ligger ferdige opplegg i ABEL for bl.a. styrketrening, utholdenhet, kne og rygg. Dette er utviklet av de flinkeste på feltet. Treningsinstruktører og fysioterapeuter sparer masse tid når de skal sette opp treningsprogram for kunder og pasienter. I tillegg blir effekten bedre, sier Laugsand.


ABEL Technologies har ansatte i India, USA og spredt over hele Norge. I midten av september var alle medarbeiderne for første gang samlet i Tromsø. Foto: ABEL.

Ikke doping

Selskapet har tatt et aktivt standpunkt mot bruk av prestasjonsfremmende midler, også for brukere av appen. De er i tillegg skeptiske til de som velger å erstatte næringsrik mat med «kunstig» ernæring og andre uhensiktsmessige helsetrender.


- Vi tar fullstendig avstand fra doping og det som ikke er sunt kosthold. Vi har hatt møter med Antidoping Norge og lansert ideen om en Ren-App for de. Vi skal predikere folkehelse. Da ønsker vi ikke at ABEL skal brukes til å fremme uhensiktsmessig progresjon eller trening som ikke er helsefremmende, sier Haugen, mens Laugsand skyter inn:


- Vi har kommet til at næringsrik mat er det vi ønsker å fremme gjennom vår virksomhet. Vi har ikke tro på at du kan erstatte mat med proteinbarer, energidrikker eller andre lignende trendy produkter.


Naturlig del av folks liv

De to ser et stort potensial for digital treningsveiledning i årene som kommer. Om alt går slik de planlegger, vil ABEL bli en like vanlig del av folks hverdag som Spotify er i dag.


Om 10 år er vi en naturlig del av folks liv i Norge, Norden og den vestlige verden. Målet er at vi skal ha påvirket livene til 10 millioner mennesker i en positiv retning, sier Laugsand.

Og når de har 10 millioner brukere, er veien kort til 100.


- Ja, det er en eksponentiell økning i brukerne av appen. Når vi målet om 10 millioner brukere, tar det bare 2 år til å nå målet om 100 millioner brukere. Da kan også omsetningen nå 1 milliard kroner. Sannsynligheten for at vi skal bli så store er ikke høy, men vi har brutt ned tallene og vi vet at det er realistisk, sier Laugsand.

bottom of page