Tromsø og Bodø trenger redusert arbeidsgiveravgift
- NFTR
- Mar 22
- 2 min read
Nord-Norge står i dag overfor betydelige muligheter og utfordringer som vil forme regionens fremtid. Landsdelen har et stort potensial for vekst, innovasjon og verdiskaping, men har samtidig i flere tiår måttet håndtere utfordringer knyttet til fraflytting, lav sysselsetting og rekruttering. En sentral faktor for å styrke vår konkurransekraft og skape flere arbeidsplasser er tilpasningen av arbeidsgiveravgiften.

I dag pålegges Tromsø og Bodø en arbeidsgiveravgift på 7,9 %, noe som er høyere enn resten av Nord-Norge, der satsen ligger på 5,1 % eller enda lavere i enkelte områder. Denne forskjellen utgjør en betydelig konkurranseulempe for bedrifter, særlig for små og mellomstore bedrifter som utgjør ryggraden i regionens næringsliv. Videre ligger lønnsnivået i Tromsø lavere enn i større byer som Trondheim, Bergen, Stavanger og Oslo. En redusert arbeidsgiveravgift vil gi bedrifter i Tromsø mulighet til å tilby mer konkurransedyktige lønninger, noe som kan tiltrekke seg og beholde nødvendig kompetanse, og bidra til et mer attraktivt arbeidsmarked.
Denne problematikken har vært oppe i fylkestinget og formannskapet i Tromsø kommune, som enstemmig har vedtatt å støtte en reduksjon av arbeidsgiveravgiften i Tromsø. Og som høringsinnspillet til Tromsø kommune understreker, vil økt konkurransekraft for næringslivet i Tromsø og Bodø ikke bare komme de to byene til gode, men vil også ha positive ringvirkninger for hele landsdelen og for Norge som helhet. En redusert arbeidsgiveravgift vil gi næringslivet i disse byene et nødvendig økonomisk handlingsrom for å skape vekst og nye arbeidsplasser, spesielt innen små og mellomstore bedrifter og gründer-virksomheter. Dette er viktig for å sikre en bærekraftig utvikling i nordområdene, som igjen styrker Norges posisjon internasjonalt.
Det er også verdt å merke seg at Tromsø og Bodø tidligere hadde en arbeidsgiveravgift på 5,1 %, før endringer ble innført som følge av EUs krav. En gjeninnføring av denne satsen vil derfor være en tilbakevending til tidligere nivåer. Videre viser EØS-utredningen at det er et nasjonalt anliggende å fastsette arbeidsgiveravgiften, og at det er opp til regjeringen og Stortinget alene å vurdere behovet for justeringer for å møte utviklingen. For Arbeiderpartiet bør det være enkelt å programfeste dette som en aktiv og konkret nordområdepolitikk, mens Høyre bør kunne støtte lavere avgifter for næringslivet i et av landets viktigste satsingsområder. Senterpartiet har allerede uttrykt sin støtte til en slik endring.
I tillegg til disse økonomiske og næringspolitiske hensynene, må vi styrke innsatsen mot forsvaret og bygge robuste lokalsamfunn i Nord-Norge. En målrettet satsing for å utvikle og beskytte regionens infrastruktur og sikkerhet, kombinert med en attraktiv næringsutvikling, vil gjøre Tromsø og resten av Nord-Norge til enda mer attraktive steder for både etableringer og innbyggere.
Regjeringen har tidligere signalisert at Nord-Norge skal prioriteres, og en tilpasning av arbeidsgiveravgiften vil være et viktig steg i denne retningen. Ved å gi Tromsø og Bodø samme konkurransevilkår som resten av regionen, sikrer vi en helhetlig nordområdepolitikk som både støtter byene som motorer for vekst og styrker samarbeidet med distriktene. Dette er en nødvendig og rettferdig endring for å sikre at Nord-Norge får utnyttet sitt fulle potensial.
Vi oppfordrer derfor våre folkevalgte til å handle nå og justere arbeidsgiveravgiften i Tromsø og Bodø. Ved å gjøre dette kan vi sikre en mer rettferdig konkurranse og legge til rette for en positiv utvikling i hele Nord-Norge.
Comments