• NFTR

Tromsø, hele Norges juleby

Oppdatert: okt. 23

Tromsø er kjent for å tiltrekke seg mennesker fra hele verden som ønsker seg unike vinteropplevelser. Vi har en enestående natur, kultur og en levende region. Strør vi med juleglede på toppen av det hele, har vi den ultimate suksessoppskriften til å bli Norges beste juleby. Nedenfor kan du lese mer om hvordan din bedrift kan være med og skape ny forretning i førjulstiden.


Foto: Janita Zenteno

- Det er på høy tid at verdens nordligste storby tar eierskap til begrepet «hele Norges juleby». Her får du rå natur og dansende nordlys i umiddelbar nærhet til hotell og butikker i verdensklasse, med gastronomiske opplevelser på hvert et gatehjørne. Julebyen Tromsø skal bli verdens beste juleby, sier Shilan Ghadani, daglig leder i Tromsø Sentrum.


Førjulstiden i Tromsø sentrum 2020 var fylt med mennesker og aktivitet på tross av en tid preget av korona og reiserestriksjoner. I år hever vi nivået enda høyere. Næringsforeningen i Tromsøregionen, har i samarbeid med Visit Tromsø, Tromsø Sentrum, Tromsø kommune Bussring, SpareBank 1 Nord-Norge, Flyr og Nordnorsk Reiseliv benyttet den gylne mulighet til å introdusere Tromsø som hele Norges juleby!


Vi har tro på at «Julebyen Tromsø» blir en svært populær opplevelse for mange reisende. Tromsø var vårt aller første reisemål, og er en by vi i Flyr har en helt spesiell tilknytning til. Derfor er det helt naturlig for oss å støtte opp om denne satsingen, sier Bjørn Erik Barman-Jenssen, CGOO i Flyr.

Det handler om å skape og beholde arbeidsplasser

- Vi har rammer som andre julebyer ikke har, og kan derfor briljere som ekte juleby, med snø, mørketid, nordlys, unike vinteropplevelser, hjertevarme og inkluderende folk. Det handler om å skape og beholde arbeidsplasser. Vi har derfor gått sammen for å skape en felles visjon og bygge en merkevare der næringslivet kan ta ut potensialet vi mener Tromsøregionen har. Det er helt naturlig at vi tar eierskap til førjulstiden, forteller Trude Nilsen, direktør i Næringsforeningen i Tromsøregionen.


Slik kan din bedrift delta

Dette kan ikke la seg gjøre uten dere - et sterkt næringsliv som byr på seg selv og ønsker folket velkommen. Målet er at konseptet skaper verdi for både by, region og landsdel. Vi oppfordrer næringslivet i hele regionen til å være med. Her kan bedriftene tenke både stort, smått, tradisjonelt og utradisjonelt når det gjelder aktiviteter.


Julebyen har sin egen nettportal med en arrangement-kalender for å synliggjøre bedriftenes aktiviteter frem mot jul, så her er det meget viktig at dere registrerer dere. Hvis dere allerede har aktiviteter klar og ønsker å registrere det i kalenderen ber vi dere om å sende følgende informasjon på e-post til aktivitet@julebyentromso.no:

  • Navn og beskrivelse på aktiviteten

  • Pris og hvilken aldersgruppe som er målgruppen

  • Det formelle som tid, sted og om det er en gjentakende aktivitet

  • Inkluder også en beskrivelse av bedriften, samt et bilde som passer temaet jul og gjerne illustrerer aktiviteten

  • Hvis tilgjengelig, legg ved lenken til Facebook-arrangementet

Dersom du er usikker på hva slags aktivitet din bedrift kan bidra med, send gjerne en e-post for idemyldring. Vi oppfordrer bedrifter innenfor ulike bransjer å være med.


Foto: Janita Zenteno

Offisiell åpning

Julebyen vil ha offisiell åpning 18. november. Da tennes julelysene i det som vil være en av landets lengste julegater. I tillegg blir det julemarked og andre spennende overraskelser i sentrum.


- Hva kan vel være mer unikt enn å finne julestemningen i storbyen nærmest Nordpolen? For oss handler dette om å skape gode opplevelser for både lokalbefolkningen og tilreisende og selvfølgelig generere verdiskapning til hele regionen vår. Tilreisende fra hele verden ønsker å oppleve det vi har naturlig. Nå vil vi formidle ekte julestemning i kombinasjon med urbant storbyliv og fantastiske naturopplevelser, sier Lone Helle, reiselivssjef i Visit Tromsø-Region.


Ekte snø, samisk kultur, hundekjøring, hvalsafari og selvfølgelig nordlysopplevelser, er noe av det gjester fra alle verdenshjørner har latt seg friste av i den arktiske hovedstaden. Etter en tøff periode for mange ønsker vi å se fremover og skape opplevelser for både lokalbefolkningen og tilreisende.