• NFTR

There's always next season - Om håp og markedsføring i koronaens tid


Odd Einar Bjørkli Larsen, daglig leder i Ry kommunikasjon

Under en krisesituasjon kan det være vanskelig å prioritere markedsføring, siden mange bedrifter må kutte kostnader der de kan. Samtidig er det flere gode argumenter for at det kan være lurt å ikke slippe opp gassen helt. Odd Einar Bjørkli Larsen, daglig leder i Ry kommunikasjon deler åtte tips til små og mellomstore bedrifter om håp og markedsføring i koronaens tid. Kan denne krisen bli til en mulighet?


1. Fortsett å svømme

Kundene dine er ikke blitt borte bare fordi de ikke kjøper noe hos deg akkurat nå. Alt av statistikker viser at folk flest er mer på sosiale medier nå enn tidligere - og der må også bedriften din være. Men ikke fokuser så mye på salg. Fortell heller om hvilke fordeler du kan tilby når det kommer til erfaring, kunnskap, leveringsdyktighet, service og lignende. Og selv om du kanskje ikke får solgt noe akkurat nå, så bygger du verdi til merkevaren din, omdømmet ditt og for fremtidige salg.

2. Rydd for bedre tider

Foreta en revisjon av bedriftens nettside og sosiale medier. Rett opp faktafeil og dårlig språk, få inn nye bilder og oppdater tekst. Sørg for å oppdatere nettsiden og sosiale medier med etterrettelige åpningstider. Det er dårlig butikk for omdømmet om kundene finner en låst dør når de oppsøker butikken din. Har du litt penger til overs, er det nå du skal få på plass nye, mobiltilpassede nettsider for bedriften din.

3. Bli søkbar

Optimalisering av bedriftens synlighet på nett var viktig lenge før korona. Nå er det et must. Dukker ikke bedriften opp i søk på Google, finnes den ikke. Tenk på hvilke søkeord kundene dine ville brukt i et søk og sørg for at de samme formuleringene finnes på bedriftens nettside, i bedriftsprofilen på Google og eventuelt i Google Ads.

4. Fokuser på nye behov

Noen ting bare MÅ vi ha, som eksempelvis mat, dopapir og strøm, mens noen varer og tjenester selger bra som en følge av situasjonen vi befinner oss i. Strikkegarn, brett- og puslespill selger som hakka møkk nå som ALLE er mye hjemme. Så kanskje interiørmaling, lesebriller og nye headset blir de neste bestselgerne? Og for reiselivsbedriftene er det verdt å ha i tankene at vi står foran en sommer der mange vil tenke «kortreist» ferie.

5. Varene som går rett hjem

Logistikk og distribusjon er en utfordring nå som trafikken i butikkene har stilnet. Men når pizza kan leveres på døren, må jo andre varer kunne bli det også? I den siste tiden har det dukket opp mange kreative løsninger og samarbeid som går på hjemlevering og logistikk. Kanskje et samarbeid med andre bedrifter om felles markedsføring og salg av komplementære produkter være aktuelt? Eksempelvis bøker i kombinasjon med bokhyller, interiørmaling kombinert med ny kunst over sofaen, ny laptop kombinert med et nettkurs og lignende.

6. Finansiering

Mange "sitter på gjerdet" når det kommer til valget om å kjøpe varer og tjenester som koster litt ekstra. Vurder om bedriften din kan tilby Klarna eller en lignende finansieringsløsning for utsettelse av faktura og delbetaling.

7. Åpne nettbutikk

Folk er på nett som aldri før, så hvorfor ikke opprette en nettbutikk? Den MÅ ikke være omfattende, man MÅ ikke satse nasjonalt og det MÅ ikke koste en formue. Stikkord: Klikk & hent lokalt.

8. Fokuser på vårt nærmeste ferieland

Selv om værgudene hittil har gjort sitt beste for å drukne landsdelen i snø, vil det eksempelvis bli sesong for både båt, MC, sykkel, fjell- og fisketurer og andre «kortreiste» aktiviteter etter hvert. Og nå som utenlandsferien ryker kommer fritiden vi tilbringer lokalt bli ekstra verdifull og kjærkommen. Vær aktiv på tilbudssiden og fokuser markedsføringen på å inspirere til aktiviteter og opplevelser lokalt - både på landeveien, på fjellet og ved sjøen.

En IT-mulighet?

Til slutt et lite hjertesukk fra en foresatt som har fått bryne seg som hjemmelærer: Kan en oppegående IT-bedrift snarest ta kontakt med Tromsø kommune? Lærerne i grunnskolen har gjort en kjempeinnsats for å få skoledagen til å fungere best mulig, men behovet for brukervennlige løsninger for kommunikasjon mellom hjem og skole er enormt. Just saying...

Hvis du har du noen spørsmål angående markedsføring til Odd Einar kan du ta kontakt med han på post@rykom.no.

ABONNER PÅ

VÅRT NYHETSBREV

  • Facebook
  • Instagram
  • White LinkedIn Icon

Besøk oss: Næringslivets Hus 3 etg. Grønnegata 83

© 2019 Næringsforeningen i Tromsøregionen

  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon
  • Black LinkedIn Icon
Næringsforeningen_Logo_Liggende_RGB.png