Næringslivet trenger ungdommene
- NFTR
- Mar 11
- 2 min read
En av de største utfordringene Nord-Norge står overfor er en aldrende befolkning og at unge flytter sørover. De tar med seg sin kompetanse, ideer og ekspertise. Og vi taper verdifulle ressurser – både sosiale og økonomiske – som de kunne bidratt med. Dette er en samfunnsutfordring som blant annet svekker konkurranseevnen til nordnorske bedrifter.
Derfor har vi som samfunn et ansvar for å gjøre Nord-Norge til et sted hvor unge ønsker å etablere seg og kan se for seg å leve sine liv. Det betyr at landsdelen må bli mer attraktiv for unge, og at ungdom og unge voksne i større grad må få være med å forme fremtidens Nord-Norge.
I 2026 har Tromsø blitt tildelt tittelen «Europeisk Ungdomshovedstad» – Europas største satsing på ungdomsmedvirkning og aktivt ungt medborgerskap. Dette er en unik mulighet for Tromsø, Nord-Norge og hele landet til å løfte unges perspektiver og vise at Nord-Norge er et sted å satse på. Prosjektet sin målgruppe er unge mellom 15 og 35 og gjelder alle deler av samfunnet fra byutvikling og samferdsel til helse, kultur og idrett.
Næringslivet skal bidra med vårt gjennom å skape spennende arbeidsplasser, og sikre at unge kan finne de karrieremessige mulighetene de ønsker seg. Men et liv er mer enn en jobb. Hvis vi skal kunne rekruttere unge folk så er vi avhengige av at resten av pakken Nord-Norge har å by på tilrettelegger for gode og givende liv.
Vi trenger et rikt kultur-, idretts- og fritidstilbud, solid infrastruktur og sterke velferdstjenester. Tilhørighet og trivsel er nødvendig for at unge skal velge å bli her, og dette arbeidet må starte tidlig. En god oppvekst og ungdomstid i Nord-Norge øker sjansen for at man velger å bli værende når man er blitt voksen, eller at man kommer tilbake etter man har vært ute for å ta utdanning eller hente erfaring.
Vi må derfor sikre gode oppvekstvilkår og gi unge reell medvirkning i utviklingen av sine lokalsamfunn. Det krever effektive medvirkningsverktøy som gir ungdom en reell stemme i beslutninger som angår dem og deres fremtid.
Tromsø er med, Nord-Norge er med, næringslivet er med! Nå trenger vi bare at staten blir med, og satser på det de selv har definert som Norges viktigste strategiske satsingsområde. Hvis man mener alvor med Nord-Norge, er Tromsø som Europeisk Ungdomshovedstad et konkret eksempel på nordområdepolitikk i praksis.
Å gjøre landsdelen mer attraktiv for unge er bra for samfunnet, bra for beredskapen og ikke minst bra for næringslivet. Vår klare oppfordring til regjeringen er derfor: Støtt dette prosjektet i statsbudsjettet, og ta ansvar for å gjøre Tromsø og Nord-Norge til et bedre sted å leve, jobbe og skape for unge!
Comments