Stadig flere åpner øynene for det arktiske ølet fra Mack ølbryggeri. Nå vil adm.dir. Roger Karlsen ta den nordnorske stoltheten ut i verden.
- Mack brygger nordnorsk stolthet. Vi har de siste årene hatt en ambisjon om å voksen utenfor vårt kjerneområde, men å gå fra å være et regionalt bryggeri til å bli et nasjonalt og internasjonalt bryggeri er ikke enkelt. Det er som toppidrett. Du må levere på hvert steg, hele tiden, sier adm.dir. Roger Karlsen i Mack ølbryggeri.
- Da vi fikk plass i varehyllene i Sør-Norge så vi snart at kundene valgte våre produkter. Vi solgte mer enn konkurrentene og tok markedsandeler. Det er det sikreste tegnet på at vi har gjort noe riktig, sier Karlsen med et smil.
Arktisk utfordrer
Mack ølbryggeri er den arktiske utfordreren til bryggeriene Carlsberg og Hansa, som er helt og delvis danskeid, og som styrer det norske markedet. I møte med de to dominerende aktører er det viktig for Mack å tilby en historie som er annerledes.
- Det er ikke mange som ville plassert et bryggeri oppe under Nordpolen, unntatt Mack familien. Det er en posisjon vi må bruke til vår fordel. Mack er et merkevareselskap. Vi er en produsent med historikk som går langt tilbake i tid. Vi er også et selskap med høy kompetanse og en unik beliggenhet. I en industriell verden er det en ulempe å være langt fra markedene og ha lang transportvei for råvarene, men for merkevaren er det en styrke, sier Karlsen.
Samarbeider med Flyr og Hurtigruten
Den økende interessen for de dekorative ølboksene med isbjørnmotiv har allerede ført til en spennende reise utenfor Troms og Finnmark for gjengen i Mack ølbryggeri. Ølet fra Mack serveres ombord på alle skipene til Hurtigruten og er etablert på en rekke trendy utesteder i Oslo. I vår annonserte det nyetablerte flyselskapet Flyr at også de vil servere Mack-øl til sine gjester. Et spennende samarbeid Karlsen har tro på.
Flyr ser på hele kundereisen og de ønsker å vise at de har hovedfokus på Norge. Derfor valgte de oss i Mack. For oss handler det om å skape merverdi sammen med kundene våre. Det gir en X-faktor som er helt spesiell. Vi har flere spennende tanker rundt samarbeidet med Flyr, sier Karlsen.
Halv million isbjørn til Australia
Men det er ikke bare norske kunder som har vist interesse for det spennende ølet Mack produserer. I fjor dumpet det inn bestilling på en halv million bokser Isbjørn-øl til Australia.
- Den viste seg at den største dagligvare aktøren i Australia, Woolworths, hadde gjort en kundeundersøkelse hvor kundene sa at de savnet nordiske varer. Da tok de kontakt med oss. De syntes det er kult at Mack er verdens nordligste industrielle bryggeri, sier Karlsen og legger til.
- Vi hadde også andre gode eksport-case, men disse stoppet opp på grunn av korona. Blant annet i Vietnam. De fikk flere containere med varer fra oss rett før landet ble stengt. Det tar nok litt tid før de bestiller mer øl fra Norge.
Stor på LITE-produkter
Men når verden etter hvert åpner opp etter pandemien, har Roger Karlsen tro på at bedriften han leder kan vokse i takt med det nasjonale og internasjonale markedet.
- Vi har veldig dyktige folk på kvalitet og utvikling. Vi arbeider med å utvikle en rekke nye produkter, ikke kun øl. Vi har også et salgstrinn som er ekstremt markedsorientert. Når vi spotter en trend, er vi raske med å ta denne trenden videre til neste nivå. LITE-øl har vært en trend i USA i mange år. Her har vi bidratt til en voldsom kategorivekst. Vi er sannsynligvis den produsenten i Norge som har størst andel LITE-produkter i porteføljen, sier Karlsen.
Langsiktig vekstambisjon
Om vi løfter blikket 10 år frem i tid, tror han Mack er etablert i nye markeder med flere nye produktsegmenter. Det betyr også flere arbeidsplasser.
- Nord-Norge er i en god posisjon. Om vi klarer å forvalte det vi har skapt og ta noen nye retninger som vi ikke er involvert i dag, vil det kunne bli mange ansatte i årene som kommer. Vi har spennende planer som jeg tror vil kunne ta oss opp mange hakk. Vi ser at den sikreste veksten kommer nasjonalt, men vi har en langsiktig vekstambisjon også for eksporten. Historien vår klinger best utenfor Europa. Norge og Norden er rå sexy når du kommer til Asia og Australia. De har noen verdier som passer oss godt, sier Karlsen.
- Kjempe potensial
Den nye fabrikken i Nordkjosbotn stod klar i 2012. Det har bidratt til effektiv produksjon og betydelig markedsvekst for verdens nordligste industrielle bryggeri. Går alt som planlagt kan også en ny fabrikk se dagens lys noen år frem i tid.
- Jeg kan ikke garantere at det blir ny fabrikk, og det er heller ikke sikkert at den blir der hvor dagens fabrikk ligger. Men om veksten fortsetter, og vi lykkes med de strategiene vi har lagt, vil vi mangedoble antall ansatte. Vi ønsker å bidra til å utvikle Nord-Norge og vi opplever at det er et kjempe potensial, avslutter Karlsen.
Comments