- Nå først tror jeg vi virkelig vet meningen med digitalisering. Det er effektivt, kostnadsbesparende og enkelt. De som er flinke der kommer ut av koronakrisen som vinnere, sier daglig leder i Adlevo Wiggo Yttergård.
Navn: Wiggo Yttergård
Tittel: Daglig Leder
Bedrift: Adlevo
Ansatte: 8
Kjernevirksomhet: Adlevo-selskapene leverer software, webløsninger, regnskap og rådgivning.
Først av alt, kordan går det?
- Etter omstendighetene så går det faktisk ganske bra. Vi alle opplevde jo selvfølgelig perioden med sjokk da Norge stengte ned som ganske så dramatisk, men allerede uken etter så startet arbeidet med å planlegge for en litt annerledes framtid.
- Det første vi gjorde var å sette på kostnadsbremsen, det neste har gått ut på å finne vår plass i den nye hverdagen vi befinner oss i. Hvordan vi som selskap skal kunne tilpasse oss restriksjonene og finne nye muligheter i kaoset.
Hvordan rammes Adlevo av koronaviruset?
- Vi har jo bygget en del av vår virksomhet for reiselivsnæringen, så det er klart vi er greit rammet. Vi har måttet permittere, ha hjemmekontor og samtidig jobbe med å finne gode løsninger for våre mest utsatte kunder. Der har det jo og vært litt arbeid som vi vet kunden ikke kan betale for, men som er en absolutt nødvendighet for kunden å ha på plass. Der må vi ta vår del av dugnaden for å hjelpe til.
Hvordan utfordres du som leder i denne tiden?
- Det var knalltøft å være leder de første dagene etter nedstengningen. Jeg fryktet for framtiden til selskapet og de ansatte, jeg slet med å finne lyspunktene. Omstillingen har uten tvil vært tøffest. Nå er målet å sørge for at alle har en arbeidsplass etterpå også, det ser jeg på som min viktigste oppgave. Det er så utrolig flinke folk her som har stått på, de fortjener virkelig ikke noe annet enn at dette skal gå bra.
Hva tror du blir de langsiktige konsekvensene?
- Vi planlegger for at dette blir langvarig og at det vil ta flere år for at reiselivet normaliserer seg. Vi vet at Norge er en av de best testede landene i verden, det tror jeg kommer til å lønne seg på sikt. Jeg tror når grensene åpnes så vil det være tryggere å reise hit enn andre steder som er dårligere dokumentert, det kommer vi til å dra fordeler av.
- En annen ting er selvfølgelig digitalisering. Nå først tror jeg vi virkelig vet meningen med digitalisering. Det er effektivt, kostnadsbesparende og enkelt. De som er flinke der kommer ut av koronakrisen som vinnere.
Hva synes du om myndighetenes tiltak?
- Ikke er vi nystartet og ikke har vi vært rundt i mer enn ett par år. Så vi havner ikke i deres kategorier for bedrifter med rett til kontantstøtte. Vi har hatt sterkt omsetningstap sammenlignet med januar og februar, men fordi vi har vokst siden samme tid i fjor så er vi ikke berettiget, det er litt vanskelig for meg å akseptere.
Hva har overrasket deg positivt i denne situasjonen?
- At vi fant våre lyspunkter i situasjonen. Bedrifter har aldri før hatt mer behov for å være synlig på nett, eller å ha en bedre administrativ flyt med bruk av software og framtidsretta regnskapsløsninger. Jeg opplever solidaritet og veldig gode samtaler med flere bransjekollegaer, kunder og leverandører. Et samlet næringsliv er godt å ha i en slik situasjon.
Hvordan kobler du av?
- Kobler av med ski, sykkel og en god tur. Det er den beste medisinen.
Takk for praten Wiggo!
Om lederpraten:
Lederpraten er en artikkelserie med mål om å dele erfaringer ledere sitter med under koronakrisen. Vi i Næringsforeningen håper dette kan bidra til åpenhet og inspirere andre ledere, og ikke minst til å se nye muligheter i en krevende tid. Ønsker du eller din bedrifts leder å bli intervjuet? Ta kontakt med rådgiver Emilie Isaksen på emilie@nftr.no.
Comments