- På Thon har vi tatt ned bemanningen til et minimum og det har ført til at jeg har gjort andre og flere oppgaver enn jeg gjør til vanlig. Disse ukene har gitt meg et helt unikt og detaljert innblikk i jobbene som gjøres, og det gjør meg forhåpentligvis til en enda bedre leder, forteller direktør på Thon Hotel Tromsø, Aid Schei Lillegård.

Navn: Aid Schei Lillegård
Tittel: Direktør
Bedrift: Thon Hotel Tromsø
Ansatte: 29
Kjernevirksomhet: Hotell i Tromsø sentrum med gjester fra hele verden.
Først av alt, kordan går det?
- Akkurat nå går det overraskende bra! Med unntak av noen få dager i påsken har vi hatt åpent hele tiden siden Norge stengte ned 12. mars. Vi startet oppussingen av tre av seks etasjer like etter korona-utbruddet, og har enkelte dager hatt 100% belegg på de tre etasjene vi pusset opp i fjor. I starten hadde vi lavt belegg med for det meste helsepersonell og arbeidere som gjester. Siden det kun har vært to hotell som har hatt åpent har vi likevel hatt bedre belegg en forventet. Når barnehagene åpnet for tre uker siden har vi sett en tydelig endring i antall gjester, særlig med forretningsreisende. Vi selger også en del små møterom, men de store konferansene uteblir naturligvis fortsatt. Vi er veldig spent på når vi kommer tilbake til normal drift.
Hvordan rammes Thon av koronaviruset?
- På grunn av smittevern kan vi ikke servere vår fantastiske frokost. Thon satser mye på frokost og våre gjester er blitt godt vante. Vi har måtte forklare gjestene at det er på grunn av restriksjonene at vi den første tiden endret til frokostpakker. Nå tilbyr vi a`la carte frokost.

Hvordan utfordres du som leder i denne tiden?
- Jeg har jobber i over 30 år i Thon og ingen kriser vi har vært gjennom kan sammenlignes med dette. Bransjen vår er blåst av banen, og det er utrolig trist å se at hoteller og restauranter har måtte holde strengt disse ukene. På Thon har vi tatt ned bemanningen til et minimum og det har ført til at jeg har gjort andre og flere oppgaver enn jeg gjør til vanlig. Jeg har jobbet som alt fra resepsjonist til oppvaskhjelp og frokostkokk, samtidig som jeg har mine oppgaver som hotelldirektør. I min stilling jobber jeg gjerne overordnet, mens nå må jeg inn i mye av basisen og detaljene. Jeg er imponert over det de ansatte får til samtidig som de tar vare på gjestene. Til eksempel har du i resepsjonen hele tiden gjester du skal hjelpe, telefoner som skal besvares og samtidig gjennomføre daglige arbeidsoppgaver.
- På kontoret kan jeg sitte uforstyrret gjennom store deler av dagen. Disse ukene har gitt meg et helt unikt og detaljert innblikk i jobbene som gjøres, og det gjør meg forhåpentligvis til en enda bedre leder.
Hva tror du blir de langsiktige konsekvensene?
- I overskuelig fremtid må vi forvente færre gjester. Vi er ferdig med oppussingen nå og åpner opp hele hotellet. Samtidig åpner flere hoteller igjen. Det gjør at vi neppe får 100% belegg dersom ikke sommersesongen blir mye bedre enn forventet. På lang sikt håper jeg Tromsø som by er en så sterk merkevare at turismen tar seg opp igjen til gamle høyer, men det vil nok ta noen år. Koronakrisen viser oss hvor avhengig vi er av turistene, og vi må ta inn over oss hvor viktig turistene er for byen. Man vet ikke hva man har før man har mistet det.
Hva synes du om myndighetenes tiltak?
- De første ukene var jeg helt enig, men stiller meg spørsmålet nå om samfunnet kan åpnes opp litt mer. Vi ser at en del europeiske land åpner opp mer enn det norske myndigheter ønsker å gjøre.
Hva har overrasket deg positivt i denne situasjonen?
- Alle våre gjester som viser hensyn til hverandre. Avstandsregler holdes. Og så må jeg virkelig gi skryt til de ansatte. Hotellnæringen er på langt nær lønnsledende, og da er det virkelig imponerende at våre ansatte har tatt sin del av den nasjonale koronadugnaden. De har fått redusert sine stillinger og de har tapt lønnspenger. De er helter for nasjonen Norge!
Hvordan kobler du av?
- Enkelt: Løping og sykling. Jeg løper eller sykler ofte til og fra jobb. Finnes ikke en bedre måte å hente energi på.
Takk for praten Aid!
Om lederpraten:
Lederpraten er en artikkelserie med mål om å dele erfaringer ledere sitter med under koronakrisen. Vi i Næringsforeningen håper dette kan bidra til åpenhet og inspirere andre ledere, og ikke minst til å se nye muligheter i en krevende tid. Ønsker du eller din bedrifts leder å bli intervjuet? Ta kontakt med rådgiver Emilie Isaksen på emilie@nftr.no.
Comments