• NFTR

Heia vårres kara!


Foto: Madeleine Leitvoll

Dette skal ikke være nok en tirade mot Rema 1000 og deres bestevennfilosofi. Rema får gjøre sine valg, på samme vis som vi andre kan gjøre våre. Vi kan nemlig selv gjøre gode, og viktige valg ved å være lokal- eller regionalpatrioter. Det er det dette innlegget skal handle om. 


Livets mange paradokser

 

..skal jeg heller ikke gjennomgå i detalj. Jeg skal imidlertid nevne et stort et: I vår region produseres fantastisk mat- og drikke. Likevel tyller vi i oss fårekjøtt fra New Zealand, vi kveller nedpå billigøl fra Danmark, kjøper halvstekte brød fra Sverige, og fisk fra Stillehavet. Er det kun fordi vi ikke har andre valg, at vi gjør dette? Svaret er bare delvis ja. De fleste kjenner til de store kjedenes forhandlingsmakt, og at det vanligvis er en stor utfordring for mindre, lokale produsenter å få hylleplass til priser de kan leve med. Noen kjeder er heldigvis mer bevisst enn andre, slik at man kan kjøpe lokalt produsert kjøtt, øl, brus og egg m.m. , hvis man vil. 


Dette er blodig alvor!

 

Distribusjon og utsalgssteder (dvs. tilgjengelighet) er svært viktig i denne sammenheng, og alle burde heie ekstra på de kjedene eller frittstående butikkene som gjør det lille ekstra for at lokale produsenter skal kunne ha livets rett. Det disse produsentene trenger, er bl.a forutsigbare rammebetingelser mht. distribusjon og salg. Ingen, heller ikke du og jeg, er tjent med at en liten lokal kjøttprodusent det ene året er svært hot, og det neste året not, hos Rema 1000. Store investeringer for å få inngang hos kjedene, tar knekken på produsenten og lokale arbeidsplasser forsvinner. Kjedemakten blir derfor umulig å forholde seg til, fordi en ikke vet om en har livets rett om et år eller to. Resultatet er at vi kun tyller i oss mat og drikke fra store, masseproduserende selskaper. 


Visste du at… ?


I Tromsøregionen er det vel 1400 mennesker som jobber i næringsmiddelindustrien. Bransjen omsetter for nesten 2,1 milliard kroner, og gir store ringvirkninger regionalt. Hvis mange av disse produsentene blir skviset ut av butikkene, vil dette få store konsekvenser, også for deg og meg. Inntekter og arbeidsplasser forsvinner. Kanskje også din. For å unngå dette, og for at disse bedriftene skal vokse og skape næringsutvikling regionalt, bør vi alle være bevisste når vi kjøper mat og drikke. Det nytter ikke å ha verdens beste lammekjøtt fra Lyngen, hvis vi ikke får kjøpt kjøttet. Det er da vi kan bruke vår forbrukermakt, og etterspørre noe annet enn blodfrosset, og billig oksekjøtt fra Pampasen i Argentina, i mindre delikat innpakning. 


Se hva Bård gjør!


Kortreist mat er in, kult, og ikke minst bra for miljøet. Kortreist mat holder også høy kvalitet, og det er god butikk for deg og meg. Bård på Eide Handel har forstått dette. De er en butikk uten kjedetilknytning, med sterkt fokus på kvalitet, og som er veldig bevisst på samarbeidet med lokale produsenter. Vi trenger flere som Bård, og vi trenger flere som handler mer på slike butikker. Fotball er en sport som engasjerer mange - ofte på grensen til galskap. Vi heier, roper, forbanner og diskuterer. Vi trenger dette engasjementet også for vårt lokale næringsliv - og ikke bare for de som spiller i Eliteserien. Det lokale næringsliv er avgjørende for at jeg og du skal ha en jobb å gå til, at vi har gode skoler til ungene, for eldreomsorgen og mye mer. Derfor håper jeg at du, neste gang du er ute og handler, er bevisst på verdien av å handle lokalt produsert mat og drikke. La oss gjøre som Mack, og stå opp mot makta, for at vi skal ha levelige kår i regionen. La oss alle rope et høyt og rungende HEIA VÅRRES KARA! - og ikke bare i første omgang. Vi har mange sesonger framfor oss, og vi trenger flere lag i toppdivisjonen.

ABONNER PÅ

VÅRT NYHETSBREV

  • Facebook
  • Instagram
  • White LinkedIn Icon

Besøk oss: Næringslivets Hus 3 etg. Grønnegata 83

© 2019 Næringsforeningen i Tromsøregionen

  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon
  • Black LinkedIn Icon
Næringsforeningen_Logo_Liggende_RGB.png