top of page
  • Writer's pictureNFTR

Full trykk i 50 år!

Gjennom sine 50 år i bransjen har Lundblad Media opplevd en rivende utvikling: Fra blysats til dagens digitale trykk. – Vi er klar for 50 nye år, det vil alltid være behov for bransjen vår, sier daglig leder Sturla Fossum.

DYKTIG GJENG: – Alle medarbeiderne har fagbrev og lang erfaring, men sendes jevnlig på kurs for å lære nytt. Foran fra venstre: Lene Mikkelsen Gärtner, kreativ leder og grafisk designer og Roy Hugstmyr, produksjon. Bak fra venstre: Dag Morten Skogeng Johnsen, salg og produksjon, Sturla Fossum, daglig leder, Nils Petter Larsen, seniorrådgiver salg, Charles Mikalsen, produksjon og Ole Morten Sørensen, produksjon. Grafisk designer Kamilla Elise Bakkejord var ikke til stede da bildet ble tatt. Alle foto: Trond Tomassen, iNord

Ikke for det: ved inngangen hos Lundblad på Skattøra i Tromsø står fortsatt en «gammel» Heidelberg fra 1960-tallet – en bly trykkemaskin.

– Den står utstilt for å vise historien vår, men den er faktisk fortsatt i bruk til stansing, forteller, daglig leder Sturla Fossum i Lundblad Media.

Det var faren Kent Lundblad som startet trykkeriet i 1973, og Tromsø-bedriften er fortsatt 100 prosent eid av familien. Og i år har de feiret jubileum.

– Vi leverer alt du kan trykke en logo på, enten det er folie, skilt, bøker, magasiner, aviser, klær eller klistremerker.



Hardt rammet av pandemien

Lundblad startet som en enmannsbedrift, og har til tider vært opp mot 40 ansatte. I dag er det åtte personer som jobber i medieselskapet.

– Selskapet gikk bra i alle år, men så kom koronaen og da var det som å slå av en bryter. På én måned mistet vi 80 prosent av omsetningen. Det var bom stopp hos kundene våre i kultur, reiseliv og eiendom, og mange av dem har aldri kommet tilbake.

Fossum forteller at fra 2019 til 2020 mistet selskapet 10 millioner kroner i omsetning. Lundblad måtte ta det tunge steget: først permittere medarbeidere, og deretter dessverre si opp.

– Vi gikk etter ansiennitet, og de som hadde vært kortest tid, måtte dessverre slutte. Alle som mistet jobben hos oss, har heldigvis fått seg jobb et annet sted. De vi har igjen er veldig flinke og har tatt utfordringen med nye tekniker og produksjonsmåter på strak arm, sier Fossum.


Lokal bedrift: Lundblad startet som en enmannsbedrift og teller i dag 8 ansatte.


Overlevde krisen

Fossum mener det er én forklaring på hvordan de overlevde krisen.

– Grunnen til at vi klarte oss, var at vi hadde penger på bok og null i gjeld. Vi solgte unna maskiner og så fikk vi noe støtte. De to første koronaårene gikk vi seks millioner kroner i minus. Vi var heldige og klarte oss, og nå holder vi på å bygge opp likviditeten igjen, smiler Sturla.


I farens fotspor

Det var ikke gitt at Sturla skulle gå i farens fotspor.

– Jeg hadde selvfølgelig gått ut og inn av bedriften siden jeg var bitteliten, men jeg begynte ikke fast før i 2005. Da åpnet det seg en ledig stilling, og jeg var 33 år.

Ti år tidligere begynte Sturla Fossum som lærling hos Peder Norbye Grafisk i Tromsø. Deretter gikk han Grafisk høyskole i København og studerte grafisk teknikk og ledelse i tre år. I 2005 begynte han i Lundblad som selger, før han ble driftsleder og så i 2015 overtok rollen som daglig leder.


Mindre papir, mer digitaltrykk

Trykkeribransjen generelt har opplevd stor nedgang de siste 20 årene. Bransjen har vært preget av oppkjøp, fusjoner, fisjoner og konkurser.

Fossum er stolt av at selskapet fortsatt står støtt, selv om det er store endringer.

– Vi hadde aldri overlevd på kun papirtrykk, og det er uavhengig av koronaen. I dag har vi spesialisert oss på foliering av bygg, biler, skilt og bannere, i tillegg til tradisjonelle trykksaker på papir, forteller Sturla.

Lundblad trykker for eksempel ukentlig Svalbardposten noe de har gjort i over 30 år, i tillegg til andre magasiner, medlemsblad, årsrapporter og fotokalendere.

– For oss er det viktig å synliggjøre at vi ikke trykker i utlandet hvor lønningene er lavere og på grunn av miljø og bærekraft. For oss er det et konkurransefortrinn, som gjør at vi kan holde jobbene i Tromsø. Tromsø kommune skal få skattekroner, sier Fossum.

Fra A til Å

Hos Lundblad er kompetansen høy, og du vil alltid får et kvalitetsprodukt. Her er det grafiske trykkere og bokbindere med svennebrev, men de har også lært seg nye teknikker og metoder, i tillegg til to egne grafisk designere i hus.

– Med våre dyktige medarbeidere kan vi gjøre jobben fra a til å. Det er bare å ta kontakt for å se hva vi kan gjøre for deg, sier Sturla mens han viser oss rundt.

Mange av produktene de lager er utstilt i lokalet, og her kan man fint hente inspirasjon til sitt neste produkt – enten det er foliering eller andre trykksaker.

Stolt av historien

Det er i år 600 år siden Johann Gutenberg ble født, som regnes som oppfinneren av boktrykkerkunsten. Det er historien som Lundblad står i.

– Vi feirer i år 50 år med kortreiste trykksaker. Det er garantert behov for vår bransje om 50 år også. Formidling og kommunikasjon vil aldri gå av moten, selv om man gjør det på stadig nye måter.

MEDLEM: For Lundblad har det gitt stor verdi for bedriften å være medlem i foreningen.

Medlem i Næringsforeningen

Lundblad er medlem i Næringsforeningen i Tromsøregionen.

– For oss er det kjempeviktig å være medlem i Næringsforeningen. Det er bra å ha en plattform som man kan møtes på, sier Sturla Fossum.

– Lundblad Media er en av våre tradisjonsrike bedrifter, og er i en tøff bransje som møter konkurranse både lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Vi synes det er utrolig flott at de har kommet styrket ut av krisen og følger med i en bransje i rivende utvikling. Vi vil gratulere med de første 50 årene, sier Trude Nilsen, adm.dir. i Næringsforeningen i Tromsøregionen.


 

Fakta: Lundblad Media

  • Adresse: Håndverkervegen 1 på Skattøra i Tromsø

  • Medlem i Næringsforeningen i Tromsøregionen

  • Sertifisert Miljøfyrtårn

  • Medlem i NHO-foreningen Grafisk Bransjeforening

  • Innehar kvalitetsstempelet «Trykt i Norge»

  • Nettside: https://www.lundblad.no/

  • Ta kontakt på lundblad@lundblad.no eller telefon 777 53250


Alle foto av Trond Tomassen, iNord


Comments


bottom of page