Da Flyr startet flyvningene i juni 2021, gikk den første turen til Tromsø. Nå er de medlem av Næringsforeningen, og serverer Mack øl til gjestene ombord.
Vinteren sliter med å slippe taket når tromsøværingen Bjørn Erik Barman-Jenssen står på scenen under årsmøtet til Næringsforeningen i Tromsøregionen. Snøen pisker på ruta, vinden drar i ytterdøra og tilhørerne kjører fortsatt bil med vinterdekk, til tross for at kalenderen viser at vi er godt uti mai.
Men fortellingen fra scenen varmer. Den handler om hvordan Barman-Jenssen og fem kompiser, alle med bakgrunn i flybransjen, startet opp den nye utfordreren Flyr.
- I starten var det oss seks, hvor tre er fra Tromsø. Til sammen har vi 200 års erfaring med å drive flyselskap og vi kjenner hverandre godt. Vi stoler på hverandre og vi vet hva som skal til for å lykkes. Det var også vi som valgte Tonje som vår sjef, det var jo flere av oss som hadde vært hennes sjef tidligere, så nå tenkte vi det var på tide å snu om på rollene, sier Barman-Jenssen til interesserte tilhørere.
En bedre måte
For de seks erfarne lederne i Flyr var det viktig å ikke skape et flyselskap som er prikk lik de som allerede er i markedet. Derfor har de hengt opp en plakat på kontoret i Nedre Vollgate i Oslo med teksten «Det må da finnes en bedre måte å gjøre det på!»
- Vi brukte masse tid i starten på å finne ut hva vi ønsker å skape, forteller Barman-Jenssen. Det har vi kokt ned til to ting: Vi ønsker å skape den arbeidsplassen vi selv gleder oss å gå til hver morgen. Det skal gjelde for alle som er en del av Flyr. Så skal vi skape det flyselskapet vi selv har lyst til å fly med. Så enkelt, og så vanskelig.
Lyst til å komme tilbake
For å lykkes har de hatt et særlig fokus på menneskene i organisasjonen. Barman-Jenssen snakker konsekvent om de ansatte som «Flyr familien» og de som reiser med flyene er deres «gjester».
- Vi bruker helt sikkert en del ord som enkelte opplever som svulstige. Jeg har selv vært med i Braathen SAFE da vi serverte kakestykke på porselensfat mellom Stavanger og Bergen, og vært gjennom en spiral hvor alt til slutt handlet om pris, pris, pris og kost, kost, kost. Det må gå an å drifte kostnadseffektivt og fortsatt behandle gjestene på en måte som gjør at de har lyst til å komme tilbake til oss, sier Barman-Jenssen.
En bag er en bag
Konkurransen i flybransjen er tøff, og for gjengen i Flyr er målet å skille seg fra konkurrentene i blått og rødt gjennom gode kundeopplevelser. Flyr tilbyr to bagasje inkludert i prisen når du bestiller SMART-billett, og de stiller ikke spørsmål om hva du setter bagasjelappen på. Her koster det ikke ekstra å sende ski, sykkel eller golfbagen.
- Gjestene våre setter pris på at det er enkelt å booke billetten. Da skal de ikke bli møtt med et gebyr-velde hvor alt de har behov for koster ekstra. Vi har ikke gebyrer. De som flyr med Flyr vil aldri bli stoppet i gaten fordi handbagasjen er noen centimeter for stor. Det kommer aldri til å skje i Flyr, sier Barman-Jenssen.
Ta helgeturen til Tromsø
Da Flyr startet opp i juni 2021 gikk den første flyvningen til Tromsø. Det var ikke uten grunn. Lederne i Flyr ser et stort potensial for reiselivet i den arktiske hovedstaden, også etter at etterdønningene etter pandemien har lagt seg.
- Vi er blitt mye mer opptatt av å bruke naturen. Jeg tror ikke at toppturentusiasmen og vinterturismen vil flate ut. Tromsø kommer til å bli en enda sterkere vinterdestinasjon, og den vil bli oppdaget av flere nordmenn. Mange drar på ski til Hemsedal, Kvitfjell og Trysil. De kan du like gjerne ta helgeturen til fjellene rundt Tromsø, sier Barman-Jenssen.
Valgte Mack
Etter oppstarten i fjor sommer har Flyr valgt Mack ølbryggeri som samarbeidspartner og leverandør av de kalde drikkevarene ombord. Alt valget falt på Mack var ikke tilfeldig.
- Alle de andre flyselskapene serverer Carlsberg ombord i sine fly. Vi kan ikke være et norsk flyselskap og servere Carlsberg... Profilen til Mack passer som hånd i hanske med oss. De har ambisjoner om å lykkes i Europa og verden. Det har bidratt til at samarbeidet har vært «perfect match» fra første dag, sier Barman-Jenssen.
Men for et flyselskap som ønsker å satse på merkevarer med norske eiere, var ikke alternativene så mange.
- Du vet, vi skal jo fly internasjonalt også. Da kunne vi ikke si til gjestene «Now we will serve you Aas beer...» Det fungerer ikke. Så det ble Mack, sier Barman-Jenssen med et smil.
Kontakten med næringslivet er viktig
Nå er det nystartede flyselskapet medlem av Næringsforeningen i Tromsøregionen og partner til Julebyen Tromsø, som skal gjentas til høsten. Men hvorfor er medlemskapet i Næringsforeningen så viktig?
- For oss handler det om at det må finnes en bedre måte å gjøre ting på. Det er første steg inn i et nytt område for oss. Vi ønsker å bruke medlemskapet i næringsforeninga til å få en sterkere forankring i Tromsøregionen.
- Det er viktig for oss å komme i kontakt med næringslivet. Det er ikke bare folk sørfra som skal til Tromsø. Det må også være trafikk den andre veien. Det handler om å være relevant i det markedet du opererer. Det er en test for oss å knytte oss så tett til Tromsø som vi har gjort. Det vi lærer her vil vi bruke inn mot de andre store byene i Norge. Vi ønsker å skape relevans i de miljøene som er viktig for at vi skal bli et foretrukket valg. Nå er vi også medlem av Næringsforeningen i Trondheim.
Flere spennende ruter fra Tromsø
Den engasjerte Flyr-lederen legger ikke skjul på at Tromsø har et betydelig potensial som Flyr-destinasjon. Men da må folk og næringsliv bruke det nye selskapet.
- Gunnar Wilhelmsen har ønsket seg en direkterute Tromsø - Nice. Om det er nok Tromsøværinger som vil reise til Nice, så kommer denne ruta. Når vi opererer 28-30 fly vil folk i Tromsø kunne reise på hele rutenettet vårt i Europa. Om de bruker vårt tilbud utelukker vi ikke at det også vil komme flere spennende direkteruter fra Tromsø, sier Barman-Jenssen, og legger til:
- Men vi flyr ikke hull i lufta om folk heller velger andre selskap. Det er ikke bærekraftig. Det må ligge et ønske fra markedet bak de rutene vi etablerer.
Comments